Zaterdag 4 februari 2017 – Voor velen korfballers was het een gewone competitiedag. Voor de spelers van W.S.K.V. Débaldérin 1 was het echter een buitengewone zaterdagmiddag. Die ochtend was er verder nog niks aan de hand. “Ja ik ben met m’n goede been uit bed gestapt en prima ontbeten, zelfs de douche was warm!”, aldus speler van het studententeam. Ook de coach en verzorgster begonnen de dag net als iedere zaterdag.

Zoals dus wel duidelijk is, begon de dag op z’n normale gangetje. Toen er echter het moment aankwam van wanneer wedstrijd begonnen zou moeten zijn, ’s middags om half vier, kan echter niemand zich iets herinneren van een zogenaamde gespeelde wedstrijd. Vrienden zijn nagevraagd en enkele kunnen herroepen dat ze het afgelopen week er nog over hebben gehad, maar toen zij het er vervolgens weer met spelers van het weekendteam over hadden kwam er geen woord uit over een gespeelde wedstrijd. Ook zij die overtuigd waren van het feit dat Débaldérin een wedstrijd heeft gespeeld deze zaterdag, zijn verbaasd met het antwoord maar moesten zich er maar naar schikken. Een ander lid van de vereniging, nog thuisthuis spelende, zei: “Ik had nog enthousiast gevraagd hoe hun wedstrijd ging, maar na een paar wazige blikken en de reactie dat de enige wedstrijden zondag op het studentenkorfbaltoernooi worden gespeeld, ben ik er toch maar vanuit gegaan dat ik me vergist heb.”

Er is nog geen verklaring gevonden. Wetenschappers aan het nabije WUR zijn tot dusver bezig geweest met onderzoek naar dit fenomeen maar hebben nog niets noemenswaardigs gevonden. “Terwijl wij spreken wordt alles waarmee de sporters in contact zijn gekomen, zowel materieel als immaterieel, aan een grondig onderzoek geworpen en getest op het veroorzaken van geheugenverlies.”, aldus een woordvoerder van de universiteit. Tot nu toe konden de wetenschappers maar met matige opluchting alleen vrijgeven dat het niet in het eten zat.

Diezelfde avond werd er gefeest op een studententoernooi in Utrecht en ondanks de consumpties konden alle aanwezige spelers van het weekendteam dat deel van de zaterdag nog wel herinneren. Ook de aansluitende zondag, waar meerdere wedstrijden werden gespeeld, staan nog prima in het geheugen van de studenten.

Zal het voor altijd een raadsel blijven of er nou wel of geen wedstrijd is gespeeld op deze zaterdag? En belangrijker nog, zal dit vergetelheids-fenomeen het team van Débaldérin nog langer achtervolgen? Laten we hopen van niet, maar hoe dan ook, u leest het hier het eerst!