Supporters Skunk stelen show in 3de helft

Grote Belangstelling
Het was misschien niet de allergrootste risicowedstrijd in de Nederlandse sport die die week zou plaatsvinden, maar toch stond dinsdag 17 Januari 2023 er een beladen duel op het programma in midweekpoule 012. Voor het eerst dit seizoen stond namelijk de Gelderse Studenten Derby op het programma. Deze onvervalste klassieker van het doordeweekse korfbalcircuit kent een rijke historie waarin beide teams zo nu en dan aan het langste eind trekken. De laatste jaren, waarin het affiche ondanks corona best vaak op het programma stond, was het echter meestal de Landbouwuniversiteit die aan het langste eind trok. Gedachten gaan terug naar de zware wedstrijd, laat op de avond op een nat waterveld toen Débaldérin in een lelijke wedstrijd nipt de overwinning over de streep trok. Of de slachtpartij die de roden vorig jaar aanrichten in een krappe Nijmeegse sportzaal. Maar resultaten uit het verleden bieden geen garantie. Beide teams hebben het moeilijk in deze lastige poule die behalve de WSKV, alle clubs uit Nijmegen en SKF ook nog het exotische BMC bevat. Débaldérin stond voorafgaand aan de wedstrijd puntloos onderaan en SkunK had slechts 2 punten weten te behalen in een ruime overwinning op stadgenoot Keizer Karel, waar Débaldérin dan weer pijnlijk van verloor in de eigen bongerd. SkunK mocht dus hopen op een resultaat in de Bongerd en zette dit kracht bij door een record aan uitpubliek mee te nemen naar Wageningen. Zoals dat in de Midweek betaamt gingen die gezellig beneden bij de spelersbank zitten. Ook het thuispubliek was weer aanwezig, maar de trouwe supporters waren ditmaal in ondertal in eigen hal.

Bart Schreuder maakt rentree
De wedstrijd zou onder leiding staan van Preses Nathalie. Een aantal spelers die dit seizoen vaak spelen in de midweek ontbraken bij Débaldérin, Bart Merks, Jurren, Jelmer van der Graaf en Charlotte waren om verschillende redenen afwezig. Hier tegenover stond de deelname van Fons, Reinier, Millie en Bart Schreuder, die herstellend van een enkelblessure voor het eerst dit seizoen weer mee deed. In de aanval startte Fons, Finn, Lieke en Millie. De verdediging was minder internationaal georiënteerd en bestond uit Reinier, Jelmer Sonnemans, Marieke en Marie-Louise. Bart S, Aniek en Rianne startten op de bank.

Doelpuntrijke opening
Al vroeg in de wedstrijd opende Skunk de score doordat de tegenstander van Marie vanuit de rebound een kansje benutte. Débaldérin sloeg echter terug via Lieke die ook een kansje afmaakte. Jelmer en Reinier scoorden van afstand en Fons zette met zijn handelsmerk, omdraaiballetje, de stand op 4 – 1. Millie scoorde even later haar eerste doelpunt voor Débaldérin. Terwijl Bart zich klaarmaakte voor zijn eerste minuten sinds juni vorig jaar liep de thuisploeg via Reinier uit naar 6 -1. Bij deze stand kwam Bart binnen de lijnen, die vulde meteen bij de eerste aanval de rebound in en na een succesvolle doorbraak van Reinier kon hij vanaf een meter of 5 rustig aanleggen: 7 – 1. De doelpunten bleven de rest van de eerste helft uitsluitend vallen in dat vak en zo werd het via 7 – 3 tegen Reinier en Marieke 9 -3 via Marieke en Reinier. Inmiddels hadden Aniek en Rianne Lieke en Millie afgelost in het eerste aanvalsvak. SkunK had in de eerste helft het laatste woord en zo gingen de beide SKV’s met 9 – 4 de rust in.

Een tactische meesterzet?
In de rust was er een hoop te bespreken. Ondanks de nette voorsprong heerste er binnen het Wageningse kamp toch wat onvrede over hoe het liep in het eerste aanvalsvak. Oud voorzitter Lieke liet zien dat ze ook een uitstekende wedstrijdsecretaris was geweest en werkte samen met Jelmer een ingenieus nieuw wisselschema voor de 2de helft uit dat voor meer balans moest zorgen. Lieke zou er in komen voor Aniek, die er meteen in zou komen voor Marie en dan zou er later nog een paar keer gewisseld worden of zo….. In ieder geval, zo gezegd zo gedaan

Frustratie bij SkunK
De tactische omzetting sorteerde effect, het vak waar nu Jelmer, Fons, Lieke en Rianne stonden wist aan het begin van de 2de helft wel te scoren door een doorloopbal van Fons. Skunk deed nog wat terug maar na een doorloopbal van Marieke en een soort Ballistische raket van Finn leek het nijmeegs verzet gebroken. De frustratie liep steeds hoger op bij de gasten in het roze en ook na drie rondjes rond de korf vonden sommigen het nog steeds geen tijd om te schieten. Ook Jelmer opteerde voor een bal die bijna het dak raakte en daarna de korf vond en zo stond het 13 – 5. Débaldérin liet de druk wat vieren SkunK kon terugkomen tot 13 – 7 maar de wedstrijd was al gespeeld. Via Marie en Reinier liep de thuisploeg andermaal uit: 15 – 7. In de laatste minuten maakte SkunK de eindstand nog iets dragelijker: 15 – 8. Ook met deze ruime overwinning bezet Débaldérin MW1 nog steeds de laatste plaats in de poule. Daar smaakte de overwinning en het bier na afloop niet minder om. Over Bier gesproken, nog een dikke pluim voor de “supporters” van de NSKV die na afloop nog lang in de Bongerd hebben zitten tanken, zei waren de uiteindelijk de morele winnaars van de avond.

Scores:
Reinier 4, Jelmer Sonnemans (2), Fons (2), Marieke (2), Lieke, Bart Schreuder, Millie, Finn & Marie-Louise (allen 1).

Komende Dinsdag speelt de WSKV opnieuw thuis tegen een tegenstander uit “Nimma”: De Hazenkamp MW1. Uit werd er met 19 – 12 verloren van de nummer 2 uit de poule maar de verwachting is dat de Midweek tot op het bot gemotiveerd aan deze tentamenweekclash zal beginnen.