Afgelopen woensdag stond de eerste midweekse veldwedstrijd van het voorjaar op het programma. Débaldérin zou op bezoek gaan bij de Duivense korfbalvereniging. Aanvankelijk was er een groot probleem voor coach Merijn Moerland, zelf kon hij niet aanwezig zijn en door pech met de spelersbus was de ploeg aangewezen op het openbaar vervoer. Een barre tocht voor een deel van de ploeg, nadat er in allerijl nog een privaat automobiel geregeld kon worden. De studentploeg uit Wageningen kon een positieve balans tegen Duko overleggen, de vier voorgaande duels met de ploeg uit Duiven werden allen gewonnen. Merijn Moerland counterde op de persconferentie voorafgaand aan de wedstrijd de opmerking dat het een duel tussen David en Goliath zou worden: “Het is gewoon acht tegen acht, de bal is rond en het veld is rechthoekig.” Voor het duel werd toparbiter Henk Beertema aangesteld om de krachtmeting in de juiste banen te leiden.

Vanaf het eerste fluitsignaal kwamen beide ploegen uitstekend uit de startblokken. De eerste vier aanvalspogingen resulteerden allen in een doelpunt, waarvan het eerste uitdoelpunt, een onehander van Taric Schrader, de fraaiste was. Tot aan de rust bleven de ploegen bij elkaar in het spoor en bleven de onderlinge verschillen klein. De thuisploeg had de betere rebounds, de uitploeg de beste versnelling en de meest gevarieerde acties. Beide aanvalsvakken van Débaldérin draaiden goed, maar Duko scoorde op de juiste momenten. Beslissend moment in de wedstrijd was de scheidsrechterwissel in de rust. Na de theepauze bleef Débaldérin goed aanvallen, maakte goede treffers en verdiende de voorsprong. De thuisploeg werd echter door meerdere discutabele beslissingen van de nieuwe arbiter in de wedstrijd gehouden. Één minuut voor tijd sloeg het noodlot toe. Bij een 13-14 voorsprong voor Débaldérin viel Gianna Verbeek uit met een op het oog ernstige blessure aan de schouder. De scheidsrechter besloot af te fluiten en de zege leek binnen. Bij het invullen werd echter een gelijkspel op het wedstrijdformulier gezet, met als rede dat er in de chaotische laatste minuten ‘afspraken gemaakt werden’. De aandacht lag echter geheel niet bij de punten, maar bij de blessure van de uitgevallen dame. Dit opmerkelijke besluit tekende echter wel de houding van de aanvoerder en scheidsrechter van Duko, die eerder nog aangaven de punten niet belangrijk te vinden.

Het seizoen duurt nog vijf wedstrijden en Débaldérin blijft hoop houden op een nieuw kampioenschap. Komende woensdag staat de landbouwderby op het programma op de velden van sportpark de Bongerd, waar de spanningen waarschijnlijk weer hoog zullen oplopen. De burgerverenging heeft al jaren niet van de studenten gewonnen en zullen alles op alles zetten.

Doelpuntenmakers: Tobias Elzerman 5, Mirelle Klueskens 3, Naomi Stummel 2, Teun van der Werf 2, Taric Schrader 1, Gianna Verbeek 1.